Beyne

SPOORVOLGING: KNIKDISSEL OF WIELSTURING

Knikdissel op PLK en COBRA (bovenaanspanning)

  • De modellen PLK en COBRA zijn uitgerust met disselsturing, die zowel in automatische als manuele modus werken als ook met automatische nulstelling
  • Deze modellen blijven dankzij de knikdissel zeer compact.
  • Het knikpunt van de veldspuit bevind zich exact in het midden tussen de achteras van de trekker en de achteras van de veldspuit wat een correcte spoorvolging garandeert.
  • De dissel is verstelbaar in lengte en hoogte zodat die op elke trekker past.
  • Het knikpunt is voorzien van bronzen bussen voor een lange levensduur.
  • 2 hydraulische cilinders worden gebruikt voor een optimaal resultaat.
  • De positie word bepaald door één potmeter of door 2 sensoren

knikdissel 1

knikdissel 2

knikdissel 3

knikdissel 4

Proportionele sturing (enkel bij ISOBUS 2 / ISOBUS 3)

  • Bij proportionele sturing is het de ISOBUS-computer die het hydraulische systeem aanstuurt, in combinatie met een proportioneel ventiel kan een zeer correcte spoorvolging worden bekomen.
  • Deze sturing houd ook rekening met de verschillende indraaisnelheden op elk tijdstip, met in de praktijk een zeer rustige, “minder agressieve” spoorvolging als resultaat.
  • Een gyroscoop meet de positie van de trekker t.o.v. de veldspuit en geeft zo signaal wanneer en hoe er moet worden gestuurd.
  • Proportionele sturing is een optie bij PLK en COBRA en enkel in combinatie met ISOBUS.
  • De sturing van de PYTHON is standaard reeds proportioneel.

Proportionele sturing

Wielsturing (standaard bij Python)

  • Het model PYTHON kan worden uitgerust met wielsturing en zowel, manueel als automatisch bediend worden alsook met nulstelling.
  • De sturing wordt bediend d.m.v. een gyroscoop (elektronisch kompas), die zorgt voor een correcte spoorvolging.
  • Deze besturing is proportioneel en werkt dus in functie van de indraaisnelheid van de trekker.
  • Bij wielsturing blijft de spuitboom rustiger tijdens het sturen.
  • De stuuras die wordt gebruikt is speciaal aangepast om zeer kort te kunnen draaien, spoorbreedte en bandenmaat blijven bepalend voor een voldoende stuuruitslag.

Wielsturing 1

Wielsturing 2